12 reden om een website te hebben

Een vraag die mij vaak wordt gesteld is ‘waarom zou ik in een website investeren?’ Er zijn hiervoor talloze redenen en vaak voor iedereen verschillend. Toch heb ik de 15 belangrijkste redenen op een rijtje gezet.

Als sneakpeak is dit de samenvatting 🙂 De allergrootste reden is dat het hebben van een website je OMZET VERGROOT. Dit door op een belangrijke plaats zichtbaar en bereikbaar te zijn voor anderen nl. online. Bedenk eens hoe jij een product, restaurant, dienst, … zoekt. Vaak zal je hiervoor google (of een andere zoekmachine) gebruiken. Snel even zoeken op je smartphone en hopla je krijgt onmiddellijk verschillende mogelijkheden. Natuurlijk wil jij dat wanneer men op jouw specialiteit zoekt, jouw bedrijf getoond wordt. En hiervoor heb je een website nodig.

De 12 belangrijkste redenen :

  1. Visitekaartje Een website (domeinnaam en/of bijhorend e-mailadres) zal vlotter onthouden worden dan een telefoonnummer of fysiek adres. En dat is wat je wil, dat mensen snel en vlot jouw aanbod terug kunnen vinden.

Een website heeft als voordeel dat je heel vlot je volledige aanbod kan tonen. Dit zo uitgebreid als je wil. Je kan per aanbod of product een pagina aanmaken waar je dieper en uitgebreider kan ingaan waarom jouw aanbod interessant is, welke ervaringen er zijn, welke specificaties, enz… Meer nog: je kan het visueel maken, 1 beeld zegt soms meer dan 1000 woorden.

  1. Online Zeker sinds dit jaar is het nog belangrijker geworden om niet enkel fysiek bereikbaar te zijn. Tegenwoordig verloopt een groot deel van ons leven digitaal en online. Velen hebben hun weg online gevonden. Als gevolg wordt er nog meer online gezocht en beslist. Als bedrijf kan je deze boot niet missen. Online terug te vinden zijn zorgt ook voor een groter bereik, iedereen kan je terugvinden. Het maakt hierbij niet uit of die persoon bij jou in de buurt woont.
  2. Google Google is niet meer weg te denken wanneer je iets/iemand zoekt. Het is nu eenmaal de belangrijkste en meest gebruikte zoekmachine. Om in de zoekresultaten van google te kunnen opgenomen worden heb je best een website. Niet zomaar een website maar eentje die up-to-date is qua inhoud, beveiliging, SEO, en geoptimaliseerd is
  3. Jouw eigendom

Alles wat je publiceert op je website is enkel en alleen van jou. Een groot verschil met sociale media want zij mogen gebruik maken van alles wat je post. Wanneer je beslist om bv. niet meer deel te nemen dan verlies je je opgebouwde contacten (vrienden – relaties – …) Maak je gebruik van een blog en de mogelijkheid om in te schrijven op je nieuwsbrief via je website dan blijven deze contacten steeds van jou.

  1. 24/7 bereikbaar

Een website is altijd online. Bezoekers kunnen op elk moment jouw aanbod/ product bekijken en kopen. Men is niet gebonden aan openingsuren om meer informatie over jou te krijgen. Willen ze om 22u ’s avonds jouw aanbod bekijken dan kan zonder problemen. Dit geeft vrijheid.

  1. Klantgemak Het is een gemakkelijke manier voor (potentiële) klanten om informatie over jou te verzamelen. Dit zonder ze zich hoeven te verplaatsen en de druk die ze voelen om toch iets te kopen. Ze kunnen rustig op hun tempo jouw aanbod bekijken en dit op de manier die zij willen. En dit steeds opnieuw.

Het is ook een ideaal informatiepunt : Via je website kan je de vragen die steeds opnieuw terugkomen bundelen in FAQ. Dit is van onschatbare waarde als klantenservice. Wanneer een klant een vraag of bedenking heeft kan het via jouw website onmiddellijk het antwoord terugvinden. Geen frustraties van wachten op een e-mail, telefoon. Of speciaal een trip naar je winkel te ondernemen om iets na te vragen. Zoals je je waarschijnlijk al weet zorgt 1 gelukkige klant vaak voor meer klanten

  1. Geloofwaardigheid

Tegenwoordig verwacht men verwacht dat een bedrijf een website heeft. Het zorgt voor extra geloofwaardigheid. Geen website hebben zorgt in veel gevallen voor een redenering “Is dit bedrijf wel goed in wat het doet, is het te betrouwen”

  1. Makkelijk aanpasbaar

Een website groeit met je mee. Wanneer jouw aanbod verandert kan je dit hier vlot aanpassen, bovendien kost dit niet extra. Verandering is er altijd. Het is dan ook belangrijk dat je informatiekanaal (website) hier een reflectie van is.

Heb je een nieuw idee, je kan het onmiddellijk de wereld insturen door het op je website te plaatsen. En dit aan geen (of een minimum) aan kosten. En dat is toch wat je wil, je nieuwe idee aan iedereen tonen. Je kan het zien als een brochure waarin je je aanbod toont. Met dit verschil dat een website aanpassen minder kost dan een brochure aanpassen (en opnieuw laten drukken).

  1. Je leert veel over je klanten Door google analytics (of een andere dataverwerking) worden alle statistieken goed bijgehouden. Je kan perfect zien welk pagina het vaakst bekeken wordt, hoe lang, door welke leeftijdscategorie, … Het stelt je in staat om je nog gerichter naar potentiële klanten te richten.

Meten is weten!

  1. Marketingspil Het is de plaats waar je verschillende marketingmogelijkheden en sociale media naar leiden en/of samenkomen. Denk maar aan je blog: deze wordt vaak gebruikt voor je nieuwsbrief (mailing) verwerkt in posts voor facebook of instagram. Youtube … Op een website komt alles samen. Eventuele post, stories, video’s leiden ook vaak potentiële klanten naar je website
  2. Niet iedereen gebruikt/heeft sociale media

Voor velen is het ondenkbaar maar hoewel sociale media heel populair is zijn er nog steeds een heleboel mensen die geen account hebben. Zij kiezen hier vaak bewust voor. Zij zoeken via google en zoals je ondertussen al weet is zorgt het hebben van een website ervoor dat ook zij je vlot online kunnen terugvinden.

Wil je na het lezen van deze blog onmiddellijk in actie schieten en werk maken van een website? Dan kan je meer info terug vinden over “Samen bouwen we je website”

Wil je een reeds bestaande website opfrissen en kan je hierbij wat hulp gebruiken? Klik hier en ik luister graag naar jouw noden.

Saar

Saar

Website-sidekick