Google en Yahoo verstrengen hun regels voor inkomende mails op 1 februari 2024

Verstuur jij regelmatig e-mails? Dan is het belangrijk om je VOOR 1 februari 2024 in orde te zetten met de nieuwe regels die zullen gelden voor Google en Yahoo. Voldoe je niet aan de vereisten dan is de kans groot dat je e-mails vanaf dan in de spambox terechtkomen. En dat is natuurlijk het laatste wat je wil!

Waarom verstrengen Google en Yahoo hun regels?

Heel simpel, omdat ze nog strenger tegen phising en soofing willen optreden. Het is de bedoeling dat met deze regels enkel nog goede en legitieme e-mails in de inbox te vinden zijn.

De strengere regels hebben vooral impact op jouw e-mailmarketing en heeft de grootste impact op groot verzenders. Je bent een grootverzender wanneer je al minstens 1x 5.000 mails of meer verstuurde op 1 dag. Heel concreet: is je e-maillijst groter dan 5.000 contacten dan moet je in orde zijn met de nieuwe regels of je e-mails komen onherroepelijk in de spambox terecht.

Verstuur je minder dan 5.000 mails, dan hoor je verschillende meningen. Volgens de ene bron heeft het helemaal geen invloed, volgens een andere geldt het voor iedereen en is enkel de DMARC vereiste specifiek gericht voor grootverzenders.

Onder het motte: ‘beter voorkomen dan genezen’ raad ik aan om je sowieso in orde te zetten met de nieuwe vereisten. Zeker wanneer je gebruik maakt van e-mailmarketing software.

Hoe stel je je in orde met de nieuwe regels?

  • Zorg dat e-mails verstuurd worden vanuit een geverifieerd domein. Domeinnaamverificatie beschermt je domeinnaam tegen hackers die phishing e-mails of spam proberen versturen in naam van jouw domein. Het zorgt er ook voor dat je e-mails zonder problemen in de inbox terechtkomen en niet aanzien worden als SPAM.

    Het verifiëren van je domeinnaam doe je door 3 records toe te voegen aan de DNS instellingen van je webhosting.

    1. SPF
    Dit geeft aan welke IP adressen er e-mails mogen versturen namens jouw domein.
    Er mag slechts 1 SPF record aangemaakt worden per domein!

    2. DKIM
    Gebruikt beveiligde sleutels om je e-mails digitaal te ondertekenen. Het controleert ook of er niets aan de inhoud veranderd wordt.

    3. DMARC
    Dit is een extra belangrijke beveiligingslaag. Deze record geeft instructies over hoe er omgegaan moet worden met SPAM berichten.

    Wil je weten hoe deze records in orde zijn voor jouw domein?
    Via MX Toolbox krijg je een volledig overzicht.

  • Zorg voor een duidelijke uitschrijflink in je e-mails zodat men vlot in 1 klik kan uitschrijven.

  • Hou de spam rate onder 0.3%, 0.1% is nog beter
    Dit is het percentage dat aangeeft hoeveel mensen de e-mail die je stuurt markeren als spam. Hoe lager het percentage, des te beter je e-mailmarketing bedrijft.
    Hoe kan je de spamrate onder controle houden?
    • Stuur e-mailen vanuit een geverifieerd domein
    • Zorg voor goede afleverratio’s door regelmatig je maillijsten op te schonen en inactieve profielen te verwijderen.
    • Stuur e-mails met de best practices.
      Voorbeelden hiervan zijn het onderwerp niet overladen met leestekens en hoofdletters, voorzie afbeeldingen van ALT teksten, …

Via Postmasters Tools kan je de spamratio van jouw domein analyseren.

Google en Yahoo zijn vaak koplopen wanneer het gaat over het doorvoeren van nieuwe vereisten. De kans is dus groot dat anderen (zoals Outlook) snel zullen volgen. Wil je zeker zijn dat de e-mails in de inbox blijven terecht komen dan neem je best de tijd om alle instellingen in orde te zetten.

De belangrijkste e-mailmarketingprogramma’s zoals Mailblue, Mailerlite, enz… voorzien stappenplannen om de records in je DNS omgeving in te voeren.

Wil je er je liever niet aan wagen? Neem dan contact op met je webdesigner of hostingmaatschappij. Zij kunnen je zeker verder helpen.

Saar

Saar

Website-sidekick