Waarom een website hebben?

‘Waarom een website hebben?’ Het is een vraag die mij vaak gesteld wordt.
Er zijn hiervoor talloze redenen en vaak voor iedereen verschillend.
Toch heb ik de belangrijkste redenen op een rijtje gezet. 

Als sneakpeak : de meest doorslaggevende reden is dat een website je OMZET VERGROOT . Dit door op een belangrijke plaats zichtbaar en bereikbaar te zijn voor anderen nl. online. Bedenk eens hoe jij een product, restaurant, dienst, … zoekt. Vaak zal je hiervoor google (of een andere zoekmachine) gebruiken. Snel even zoeken op je smartphone en hopla je krijgt onmiddellijk verschillende mogelijkheden. Natuurlijk wil jij dat wanneer men op jouw specialiteit zoekt, jouw bedrijf getoond wordt. En hiervoor heb je een website nodig. 

waarom een website hebben

De 8 belangrijkste redenen om een website te hebben:

1. Om je aanbod te tonen
Een website geeft je de ideale mogelijkheid om je aanbod gemakkelijk te tonen en er dieper op in te gaan!

Op sociale media wordt er vaak enkel naar de laatste posts gekeken en bekijken we meestal maar een momentopname. Dit is ideaal om iets onder de aandacht te brengen, om iets te promoten. Maar je wil natuurlijk wat je promoot ook uitgebreid toelichten. En hiervoor komt jouw website in beeld. Je kan er jouw volledig aanbod tonen en er dieper op ingaan. Dit helemaal in jouw stijl!

Met andere woorden, het is een plaats waar alle gegevens van je aanbod samen komen: wat het is, voor wie, hoe lang het duurt, de prijs, de reviews, …

Daarnaast is een website vlotter te onthouden dan een telefoonnummer of fysiek adres.

2. Online visitekaartje
Een website (domeinnaam en/of bijhorend e-mailadres) zal vlotter onthouden worden dan een telefoonnummer of fysiek adres. En dat is natuurlijk wat je wil, dat jouw aanbod snel en vlot wordt teruggevonden. Vaak is de stap een website te bezoeken ook vaak kleiner dan te bellen of ergens binnen te stappen.

Men verwacht ook dat er een website is. Het zorgt voor extra geloofwaardigheid. Heb je er geen dan is er vaak de redenering “Is dit wel goed? Is het te vertrouwen?”

Zeker nu is het nog belangrijker geworden om niet enkel fysiek bereikbaar te zijn. Het grootste deel van ons leven verloopt tegenwoordig digitaal en online. Velen hebben dan ook hun weg online gevonden. Als gevolg wordt er nu nog meer online gezocht en beslist. Met een website heb je de boot alvast niet gemist.

Het zorgt ook voor een groter bereik, iedereen kan je terugvinden. Het maakt hierbij niet uit of die persoon bij jou in de buurt woont.

3. Steeds bereikbaar
Een website is 24/7 online. Bezoekers kunnen op elk moment jouw aanbod/ product bekijken en kopen. Men is niet gebonden aan openingsuren om meer informatie over jou te krijgen. Willen ze om 22u ’s avonds jouw aanbod bekijken dan kan zonder problemen. Dit geeft een enorme vrijheid aan je klanten.

Om online te zoeken wordt meestal Google gebruikt. Het is nu eenmaal de belangrijkste en meest gebruikte zoekmachine. Om in de zoekresultaten van Google te kunnen opgenomen worden heb je best een website. En niet zomaar een website maar eentje die up-to-date is qua inhoud, beveiliging, SEO, en geoptimaliseerd is. Koppel je deze aan extra googlediensten zoals ‘ google mijn bedrijf’ en ‘google search console’ dan zal je website nog gemakkelijker te vinden zijn. Google vindt een website relevanter en je zal dus sneller in de zoekresultaten verschijnen.

4. Spil van je marketing
Een website is DE plaats waar je verschillende marketingmogelijkheden en sociale media naar leiden en/of samenkomen. Je verwijst na elke bericht (Facebook, Instagram, LinkedIn, …) door na je website zodat je doelpubliek jou en jouw aanbod kan leren kennen. Zo hoef je niet telkens alles te vermelden wat je doet.
Denk eens na over een blog. Het is veel meer dan een bericht op je website, je gebruikt het waarschijnlijk ook voor je nieuwsbrief (mailing), verwerk je in posts, gebruik je als leidraad voor een YouTube filmpje, enz…

Via je website leer je veel over je klanten. Door op je website gebruik te maken van google analytics (of een andere dataverwerker) worden alle statistieken goed bijgehouden. Je kan perfect bekijken welk pagina het vaakst bekeken wordt, hoe lang, door welke leeftijdscategorie, … Het stelt je in staat om je nog specifieker naar jouw doelpubliek te richten.
Meten is immers weten!

5. Gemakkelijk aanpasbaar
Een website groeit met je mee. Wanneer jouw aanbod verandert kan je dit hier vlot aanpassen. Verandering zal er altijd zijn, het is dan ook belangrijk dat je informatiekanaal (website) steeds een reflectie is van wie je nu bent en wat je aanbod is.

Heb je een nieuw idee dan je kan het onmiddellijk de wereld insturen door het op je website te plaatsen. Vermits je website de plaats is waar al je marketingtools naar verwijzen hoef je het vaak ook maar 1x aan te passen. Dit aan geen (of een minimum) aan kosten.
Dat is toch wat je wil, je nieuwe idee aan iedereen tonen. Je kan je website zien als een brochure waarin je je aanbod toont. Met dit verschil dat een website aanpassen minder kost dan een brochure aanpassen (en opnieuw laten drukken).

6. Gemakkelijk voor klanten
Via je website kunnen je (potentiële) klanten op een gemakkelijke manier je openingsuren, je aanbod/producten, je basis, …. bekijken. Dit zonder dat ze zich hoeven te verplaatsen en eventueel de druk voelen om iets te kopen. Ze kunnen rustig op hun tempo jouw aanbod bekijken en dit zelfs languit in de zetel in hun pyjama 🙂

Het is de ideale plaats om zelf informatie te delen :
Via je website kan je de vragen die steeds opnieuw terugkomen bundelen in FAQ. Dit is van onschatbare waarde als klantenservice.
Heeft je klant een vraag of bedenking dan kan hij/zij onmiddellijk het antwoord terugvinden. Zo is er geen ongeduldig wachten op een e-mail, whatsapp of telefoon. Of gebonden zijn aan je openingsuren om iets te vragen.
En een tevreden klant zorgt vaak voor meer klanten, reden genoeg om hierop in te zetten!

7. Niet iedereen gebruikt sociale media
Voor velen is het ondenkbaar maar hoewel sociale media heel populair is zijn er nog steeds een heleboel mensen die geen account hebben. Zij kiezen hier vaak bewust voor.
Zij zoeken via google en zoals je ondertussen al weet is, een website zorgt ervoor dat ook zij je vlot online kunnen terugvinden.

8. Jouw eigendom
Alles op je website is jouw eigendom, voor altijd!
Stop je met sociale media dan ben je vaak ook je opgebouwde contacten (volgers/relaties/…) kwijt.
Gebruik je echter een blog en inschrijven op jouw nieuwsbrief → dan blijven het steeds jouw contacten.

Wil je na het lezen van deze blog onmiddellijk in actie schieten en werk maken van een website?
Dan is het traject “Samen bouwen we je website” misschien iets voor jou! 

Wil je een reeds bestaande website opfrissen en kan je hierbij wat hulp gebruiken? Neem dan zeker een kijkje bij “eerste hulp met je website” of stuur een mailtje. Ik kijk met veel plezier of ik je verder kan helpen.

Saar

Saar

Website-sidekick